INTERVENČNÍ CENTRUM MLADÁ BOLESLAV
Posláním služby je poskytování účinné odborné pomoci osobám ohroženým násilným chováním ze strany osoby žijící s nimi ve společném obydlí, které se vlivem domácího násilí dostaly do nepříznivé sociální situace, již nejsou schopny samy řešit.
NÁZEV SLUŽBY: Intervenční centrum Mladá Boleslav (dále v textu také "ICMB")
DRUH SLUŽBY: Intervenční centra
IDENTIFIKÁTOR: 3833128
INFORMACE O FINANČNÍ PODPOŘE:
Poskytované služby jsou finančně podpořeny z projektu
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji
reg. č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_005/0001774
Cílem projektu je zajistit rozvoj, efektivní podporu a financování vybraných sociálních služeb na území SK. Projekt je financován z ESF, státního rozpočtu ČR a rozpočtu Středočeského kraje. Realizátorem projektu je Středočeský kraj.
Popis a realizace služby:
Poznámka: V textu níže jsou použity výrazy „uživatel“ a „pracovník“, do nichž zahrnujeme ženy a muže zároveň.
Posláním služby je
SMĚREM K UŽIVATELŮM:
-
poskytování účinné odborné pomoci osobám ohroženým násilným chováním ze strany osoby žijící s nimi ve společném obydlí, které se vlivem domácího násilí dostaly do nepříznivé sociální situace, již nejsou schopny samy řešit,
- přispívání ke stabilizaci sociální situace uživatelů, zvyšování jejich informovanosti a dovedností na úroveň, která jim umožní nepříznivým situacím včas předcházet s využitím vlastních zdrojů a dostupných sociálních sítí.
SMĚREM K ODBORNÉ A LAICKÉ VEŘEJNOSTI:
- plnění koordinační úlohy mezi zúčastněnými institucemi při pomoci konkrétním osobám ohroženým násilným chováním, tj. orgány sociálně-právní ochrany dětí, obcemi, orgány Policie ČR a obecní policie, nestátními a charitativními organizacemi, a dalšími orgány veřejné správy, vč. vyhodnocování vzájemné spolupráce,
- přispívání ke zvyšování obecného povědomí o fenoménu domácího násilí, možnostem jeho řešení a předcházení, a dále ke zkvalitňování vzájemné informovanosti a účinné spolupráce subjektů, poskytujícím obětem domácího násilí pomoc.
Cíle služby
SMĚREM K UŽIVATELŮM:
-
dopomoci uživatelům a jejich blízkým k dosažení a udržení stavu bezpečí, kdy již nejsou násilnou osobou ohrožováni.
SMĚREM K VEŘEJNOSTI:
- dopomoci k dosažení a udržení stavu, kdy angažovanost spoluobčanů a úroveň spolupráce mezi organizacemi a institucemi, účastných na pomoci osobám ohroženým domácím násilím, zvýší dostupnost potřebné efektivní pomoci většímu počtu obětí.
PRINCIPY SLUŽBY
Služba je založena na principech a zásadách profesionality, dobrovolnosti, individuálního přístupu k uživateli a respektování volby uživatele - nabízená pomoc není podmiňována přijetím konkrétního řešení. Je poskytována diskrétně, bezplatně a v případě přání uživatele anonymně. Pracovníci služby se řídí etickým kodexem sociálních pracovníků ČR.
CÍLOVÁ SKUPINA KLIENTŮ:
-
oběti domácího násilí
Věková kategorie klientů: Bez omezení věku. Osobám mladším 16 let je služba poskytována prostřednictvím jejich zákonných zástupců.
Negativní vymezení cílové skupiny klientů: Služba není určena pro osoby, které nejsou ohroženy násilným chováním osoby obývající s ní společné obydlí.
FORMA SMLOUVY O POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Písemná forma, pokud ji alespoň jedna smluvní strana navrhne / ústní smlouva.
ROZSAH ZÁKLADNÍCH ČINNOSTÍ A ÚKONŮ:
a) sociálně terapeutické činnosti:
- Krizová intervence a další socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k překonání krizového stavu a zahájení následného terapeutického procesu.
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
- Pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
příklady konkrétních činností:
- Sociálně právní poradenství (ve spolupráci s právničkou z řad advokátů),
- Individuální konzultace (společné hledání vhodných řešení situace, vytvoření bezpečnostního plánu),
- Pomoc se sepisováním listin (např. návrhy na vykázání či prodloužení vykázání, žaloby na rozvod, návrhy na svěření dětí do péče, na určení či zvýšení výživného),
- Pomoc s hledáním náhradního bydlení,
- Pomoc se zajištěním školy pro děti,
- Doprovody na úřady a instituce (Policie ČR, soudy, orgány sociálně právní ochrany dětí),
- Zprostředkování návazných služeb (azylové domy, psychoterapie, právní zastupování) atd…
MAXIMÁLNÍ VÝŠE ÚHRADY
Služba je poskytována bez úhrady.
MÍSTNÍ A ČASOVÁ DOSTUPNOST SLUŽBY
AMBULANTNÍ:
MLADÁ BOLESLAV:
- Na adrese Poradna LUMA, Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav (mapa a jak se k nám dostanete zde)
- Službu poskytujeme bez objednání ST 15–17 hod
- Pro předem objednané službu poskytujeme PO–PÁ 8–18 hod
- V případě nutnosti – následně po vykázání – též v SO 9–12 hod
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 9–16 hod) na tel. 777 107 950, 777 107 953, 774 607 840
MNICHOVO HRADIŠTĚ:
- V kontaktním místě na adrese Volnočasové centrum, Zámecká 744, 295 01 Mnichovo Hradiště (mapa a jak se k nám dostanete zde)
- Službu poskytujeme ve ČT 12–16 hod, lze přijít i bez objednání, avšak předem objednaní mají přednost
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 9 –15 hod) na tel. 777 107 950
TERÉNNÍ:
Služba je poskytována na území okresu Mladá Boleslav.
VÝJEZDY ZA KLIENTY A DOPROVOD:
- Do místa bydliště či na místo, kde se ohrožená osoba právě nachází, a dále na místa doprovodu.
- Služba je poskytována PO–PÁ 8–17 hod
- V nutných případech též v SO 9–12 hod
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 9 –16 hod, v nutných případech též SO 9–12) na tel. 774 607 840, 777 107 950
TELEFONICKY:
- Na čísle 774 607 840, 777 107 950
- Služba je poskytována PO–PÁ 9–16 hod
- V nutných případech též v SO 9–12 hod
- Na všechna nepřijatá volání a přijaté SMS zprávy reagujeme voláním zpět v nejbližší možné době.
E-MAILEM:
- Na adresu luma@luma-mb.cz
- Zpravidla odepisujeme tentýž den, nejdéle však do 3 pracovních dnů.
JEDNÁNÍ SE ZÁJEMCEM O SLUŽBU, VSTUP DO SLUŽBY
1. Potenciální uživatel je kontaktován ze strany ICMB:
Pomoc ohroženým osobám je poskytována na základě podnětu doručeného ICMB Policií České republiky dle zákona o ochraně před domácím násilím - doručením kopie úředního záznamu o vykázání ze společného obydlí, které je PČR povinna doručit nám do 24 hodin od provedení vykázání. ICMB následně bezodkladně, nejpozději však do 48 hodin, kontaktuje osobu, která byla v rozhodnutí o vykázání ze společného obydlí označena jako osoba ohrožená, s nabídkou služby. ICMB může pomoc ohrožené osobě nabídnout / poskytnout i bez podnětu od ohrožené osoby či od PČR, poté, co se o ohrožení osoby násilným chováním dozví z jiného zdroje.
2. Zájemce o poskytnutí služby kontaktuje ICMB sám jedním z následujících způsobů:
a) bez předchozího objednání osobně vždy ve středu od 15 do 17 hodin nebo
b) ve všedních dnech od 9 do 16 hodin telefonicky na tel. 777 107 950, 777 107 953, 774 607 840. Pracovníci používají objednávkový systém, který umožňuje sjednat si konzultaci s ohledem na časové možnosti klientů dojíždějících do provozovny ICMB i ze vzdálenějších obcí regionu. Po domluvě jsou poskytovány služby v místě bydliště uživatelů, jako doprovod na Policii ČR, k soudu apod.
Při jednání se zájemcem o službu je zjišťován jeho názor na celou situaci a jeho osobní cíle (očekávání cílového stavu), které by měly být naplněny v průběhu spolupráce či by se k nim klient měl přiblížit, a konkrétních možných kroků, které je ochoten a schopen učinit. Zároveň zájemce obdrží informace o charakteru, pravidlech a bezplatnosti poskytované služby. Před přijetím zájemce za uživatele služby je ověřováno, zda zájemce patří do cílové skupiny a zda služba může napomoci dosáhnout jeho cílů.
ZAPOJENÍ UŽIVATELE DO ROZHODOVÁNÍ O VYUŽITÍ SLUŽBY
Plánování a poskytování služby vychází z osobních cílů a potřeb uživatele, na základě dohody mezi poskytovatelem a uživatelem. Společně s uživatelem je stanoven osobní cíl uživatele sociální služby v rámci individuálního plánování. Dosažení cíle je plánováno v rámci možností a se souhlasem uživatele. Uživatel služeb má možnost své osobní cíle v průběhu poskytování sociální služby měnit. Uživateli je poskytována pomoc a podpora při výběru řešení situací a je aktivizován a motivován k plánování kroků, vedoucích k vyřešení situace. Je kladen důraz na srozumitelnost informací, jejich přesnost a úplnost.
Sociální pracovník písemně zaznamenává informace o poskytování služby do formuláře Záznamový list klienta, a to vždy, když je to možné, za přítomnosti uživatele. Tyto záznamy jsou uživateli kdykoli přístupné.
Poskytovaná služba respektuje jedinečnost, důstojnost a nezávislost klienta, jeho soukromí a právo volby. Je poskytována s důrazem na zplnomocňování klienta a s ohledem na zajištění kontinuity pomoci. Sociální pracovník se snaží klienta v nejvyšší možné míře zplnomocňovat k realizaci jednotlivých dohodnutých kroků.
ZPŮSOB VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTI UŽIVATELŮ
O možnostech podávání stížností informuje uživatele služby pracovník, který s ním vede první osobní konzultaci. Informace o způsobech a formách podávání stížností jsou uživatelům k dispozici v Pravidlech pro podávání a vyřizování stížností (dále „Pravidla“), která jsou vyvěšena na nástěnce u vstupu do poradny. Uživateli jsou Pravidla zároveň nabídnuta v písemné podobě.
PRAVIDLA PRO PODÁVÁNÍ STÍŽNOSTÍ
Kdo si může stěžovat: uživatel, rodinný příslušník, zákonný zástupce, případně jiná fyzická či právnická osoba zastupující zájem uživatele.
Na co je možné podat stížnost: na porušování práv uživatele, na kvalitu nebo způsob poskytování služby.
Způsoby podání stížnosti:
- Ústně: osobně jakémukoli pracovníkovi nebo vedoucí služby,
- Telefonicky: vedoucí služby na tel. 774 607 840,
- Písemně:
- dopisem na adresu: LUMA MB, z. s., Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav,
- e-mailem na adresu: luma@luma-mb.cz,
- vhozením do poštovní schránky označené nápisem „STÍŽNOSTI“, umístěné u vnitřních vstupních dveří do poradny.
Stížnost je možné podat i anonymně, a to telefonicky i písemně.
Kdo může stížnost převzít: Stížnost je povinen převzít každý pracovník poskytovatele, přičemž následně ji předá k vyřízení ředitelce.
Hierarchie řešení stížnosti:
Je-li podána stížnost na pracovníka služby, je předána k řešení ředitelce LUMA MB, z. s.
Je-li podána stížnost na ředitelku, je předána k řešení členské schůzi LUMA MB, z. s.
Všechny ostatní druhy stížností řeší ředitelka, která může prošetřením stížnosti pověřit kteréhokoli pracovníka služby.
Závěr šetření stížnosti je:
- uveden ve formuláři Stížnost v Knize stížností spolu s přijatými opatřeními,
- zaslán písemně stěžovateli do 30-ti dnů ode dne podání stížnosti v případě, že jde o písemnou stížnost s uvedenou adresou stěžovatele,
- stěžovateli sdělen jinak (např. ústně) v případě, že dojde mezi ním a pracovníkem přijímajícím stížnost k takové dohodě,
- vyvěšen na nástěnce umístěné v čekárně poradny, pokud jde o anonymní stížnost.
V případě, že je uživatel se šetřením stížnosti a přijatými závěry ze strany ředitelky nebo členské schůze LUMA MB, z. s. nespokojen, příp. hodlá podat stížnost výhradně vyššímu orgánu, může se obrátit na následující instituce:
- Středočeský kraj, Krajský úřad, Zborovská 11, 150 21 Praha 5, tel.: +420 257 280 111
- Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2, tel.: +420 221 921 111
- Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno, tel.: +420 542 542 111
UKONČENÍ POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Ze strany uživatele:
- Uživatel již nepovažuje další spolupráci na řešení problému za svou prioritu (klient může ukončit svoji spolupráci kdykoliv a bez udání důvodu).
Dohodou mezi uživatelem a poskytovatelem:
- Spolupráce je ukončena dohodou mezi poskytovatelem a klientem při vyřešení zakázky klienta.
Ze strany poskytovatele:
- Klientův případ se vyvinul do podoby, kdy poskytovatel již nemůže nabídnout žádné řešení. V tomto případě toto poskytovatel klientovi vysvětlí, a pokud je to možné, doporučí, případně zprostředkuje, další služby,
- Klient opakovaně závažně porušuje pravidla služby, zejména se bez důležitého důvodu a bez omluvy opakovaně nedostavuje na konzultace, ohrožuje bezpečnost pracovníků služby apod.
MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ REALIZACE SOCIÁLNÍ SLUŽBY
ICMB sídlí na adrese: Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav. Jedná se o prostor se dvěma samostatnými konzultačními místnostmi, vybavený nábytkem a technikou, s dětským koutkem, sociálním zařízením a zázemím pro pracovníky.
ICMB sídlí v suterénu, přístup není bezbariérový, je nutné překonat práh u vchodu do budovy a poté sedmistupňové schodiště. S dětským kočárkem není problém se do provozovny dostat, za pomoci sociálního pracovníka. Se zájemcem o službu na invalidním vozíku bude předem domluveno, zda se schůzka uskuteční zde či na náhradním místě.
K poskytování služby v terénní formě je využíván služební osobní automobil.
FAKULTATIVNÍ ČINNOSTI SLUŽBY
MATERIÁLNÍ POMOC: trvanlivé potraviny, hygienické a úklidové prostředky. Uživatelům sociální služby ve finanční tísni je poskytována bezplatně na nezbytnou dobu.
VEŠKERÉ DALŠÍ INFORMACE O SLUŽBĚ POSKYTNEME NA POŽÁDÁNÍ.