PODPORA RODINY
Posláním služby je poskytování účinné odborné pomoci rodinám s dětmi, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče (či jiní zákonní zástupci dítěte) nedokáží sami bez pomoci překonat, přičemž u těchto dětí existují další rizika ohrožení jejich vývoje.
NÁZEV SLUŽBY: Podpora rodiny
DRUH SLUŽBY: Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
IDENTIFIKÁTOR: 8677202
INFORMACE O FINANČNÍ PODPOŘE:
Poskytovaná služba je finančně podpořena z projektu
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji III
reg. č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_005/0014160
Cílem projektu je zajistit rozvoj, efektivní podporu a financování vybraných sociálních služeb na území SK. Projekt je financován z ESF, státního rozpočtu ČR a rozpočtu Středočeského kraje. Realizátorem projektu je Středočeský kraj.
Poskytování služby je financováno ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.
V roce 2021 byla služba kofinancována následujícími městy a obcemi: Bakov nad Jizerou, Benátky nad Jizerou, Dolní Bousov, Kosmonosy, Kosořice, Mnichovo Hradiště a Žerčice, a též Nadačním fondem ŠKODA AUTO a společností HOLLEN CZ s.r.o.
POPIS A REALIZACE SLUŽBY:
Poznámka: V textu níže jsou použity výrazy „uživatel“ a „pracovník“, do nichž zahrnujeme ženy a muže zároveň.
POSLÁNÍ A CÍLE SLUŽBY:
POSLÁNÍM SLUŽBY JE
- poskytování účinné odborné pomoci rodinám s dětmi, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče (či jiní zákonní zástupci dítěte) nedokáží sami bez pomoci překonat, přičemž u těchto dětí existují další rizika ohrožení jejich vývoje.
- poskytování činností vedoucích k získání či zvýšení sociálních a rodičovských kompetencí a tím ke zvýšení kvality života dítěte. Činnosti jsou orientované např. na zlepšení úspěšnosti dítěte ve vzdělávání, efektivnější hospodaření rodiny, prevenci zadlužení a ztráty bydlení, a směřují k celkovému zlepšení situace rodiny tak, aby děti mohly, pokud je to možné, vyrůstat v biologické rodině.
CÍLEM SLUŽBY JE
- přispívat ke zvýšení kvality života dětí z cílové skupiny.
PRINCIPY SLUŽBY
Služba je založena na principech a zásadách profesionality, dobrovolnosti, individuálního přístupu k uživateli a respektování volby uživatele – nabízená pomoc není podmiňována přijetím konkrétního řešení. Je poskytována diskrétně, bezplatně a v případě přání uživatele anonymně. Pracovníci služby se řídí etickým kodexem sociálních pracovníků ČR.
CÍLOVÁ SKUPINA KLIENTŮ:
RODINY S DÍTĚTEM / DĚTMI
Věková kategorie klientů: Bez omezení věku. Osobám mladším 16 let je služba poskytována prostřednictvím jejich zákonných zástupců.
Negativní vymezení cílové skupiny klientů: Služba není určena rodinám s dětmi, jejichž vývoj není ohrožen.
FORMA SMLOUVY O POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Písemná forma, pokud ji alespoň jedna smluvní strana navrhne / ústní smlouva.
ROZSAH ZÁKLADNÍCH ČINNOSTÍ A ÚKONŮ:
A) VÝCHOVNÉ, VZDĚLÁVACÍ A AKTIVIZAČNÍ ČINNOSTI:
- Pracovně výchovná činnost s dětmi,
- Pracovně výchovná činnost s dospělými, např. podpora a nácvik rodičovského chování včetně vedení a udržování domácnosti, podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních, přitom alespoň 70% těchto činností je zajišťováno formou terénní služby,
- Nácvik a upevňování motorických, psychických, a sociálních schopností a dovedností dítěte,
- Zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání dětí,
- Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity.
B) ZPROSTŘEDKOVÁNÍ KONTAKTU SE SPOLEČENSKÝM PROSTŘEDÍM:
- Doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět.
C) SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ ČINNOSTI:
- Socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začlenění osob.
D) POMOC PŘI UPLATŇOVÁNÍ PRÁV, OPRÁVNĚNÝCH ZÁJMŮ A PŘI OBSTARÁVÁNÍ OSOBNÍCH ZÁLEŽITOSTÍ:
- Pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
- Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
DALŠÍ SPECIFIKA SLUŽBY
Služba je vhodně kombinována s další námi poskytovanou sociální službou Terénní program LUMA (druh: terénní programy). Sociální pracovníci se vždy snaží účinně spolupracovat s dalšími institucemi, které se mohou úspěšně podílet na vyřešení situace uživatele (OSPOD, sociální kurátoři pro mládež, pedagogicko-psychologická poradna, školská zařízení, Policie ČR, probační a mediační služba, úřad práce ad.).
MAXIMÁLNÍ VÝŠE ÚHRADY
Služba je poskytována bez úhrady.
MÍSTNÍ A ČASOVÁ DOSTUPNOST SLUŽBY:
AMBULATNÍ:
MLADÁ BOLESLAV:
- Na adrese Poradna LUMA, Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav (mapa a jak se k nám dostanete zde)
- Službu poskytujeme bez objednání ST 15–17 hod
- Pro předem objednané poskytujeme službu PO–PÁ 7:30–17 hod
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 7:30–17 hod) na tel. 774 427 557; 774 428 192; 777 107 951; 777 107 952; 777 107 953.
- Nově se lze objednat i prostřednictvím Messengeru LUMA MB, z. s.
MNICHOVO HRADIŠTĚ:
- V kontaktním místě na adrese Komunitní centrum, Mírová 1616, 295 01 Mnichovo Hradiště (mapa a jak se k nám dostanete zde)
- Služba je poskytována ČT 12–16 hod, lze přijít i bez objednání, avšak předem objednaní mají přednost
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 7:30–17 hod) na tel. 774 427 557; 774 428 192; 777 107 951; 777 107 952; 777 107 953.
- Nově se lze objednat i prostřednictvím Messengeru LUMA MB, z. s.
TERÉNNÍ:
Služba je poskytována na území okresu Mladá Boleslav.
- Službu poskytujeme PO–PÁ 7:30–17 hod
- ☎ OBJEDNÁNÍ A INFORMACE O SLUŽBĚ (PO–PÁ 7:30–17 hod) na tel. 774 427 557; 774 428 192; 777 107 951; 777 107 952; 777 107 953.
- Nově se lze objednat i prostřednictvím Messengeru LUMA MB, z. s.
• Na všechna nepřijatá volání a přijaté SMS zprávy reagujeme voláním zpět v nejbližší možné době.
JEDNÁNÍ SE ZÁJEMCEM O SLUŽBU, VSTUP DO SLUŽBY
1. POSKYTOVATEL NABÍDNE ČERPÁNÍ SLUŽBY POTENCIÁLNÍMU UŽIVATELI NA DOPORUČENÍ PŘÍSLUŠNÉHO OSPOD (MLADÁ BOLESLAV ČI MNICHOVO HRADIŠTĚ).
2. ZÁJEMCE O POSKYTNUTÍ SLUŽBY KONTAKTUJE SLUŽBU SÁM:
a) bez předchozího objednání osobně vždy ve středu od 15 do 17 hodin nebo
b) ve všední dny telefonicky na tel. 774 427 557; 774 428 192; 777 107 951; 777 107 952; 777 107 953.
Při jednání se zájemcem o službu je zjišťován jeho názor na celou situaci a jeho osobní cíle (očekávání cílového stavu), které by měly být naplněny v průběhu spolupráce či by se k nim klient měl přiblížit, a konkrétních možných kroků, které je ochoten a schopen učinit. Zároveň zájemce obdrží informace o charakteru, pravidlech a bezplatnosti poskytované služby. Před přijetím zájemce za uživatele služby je ověřováno, zda zájemce patří do cílové skupiny a zda služba může napomoci dosáhnout jeho cílů.
ZAPOJENÍ UŽIVATELE DO ROZHODOVÁNÍ O VYUŽITÍ SLUŽBY
Plánování a poskytování služby vychází z osobních cílů a potřeb uživatele, na základě dohody mezi poskytovatelem a uživatelem, a pokud je to možné, tak ve spolupráci s OSPOD. Společně s uživatelem je stanoven osobní cíl uživatele sociální služby v rámci individuálního plánování. Pokud je zpracován individuální plán na OSPOD, snažíme se oba plány vhodně sladit. Dosažení cíle je plánováno v rámci možností a se souhlasem uživatele. Uživatel služeb má možnost své osobní cíle v průběhu poskytování sociální služby měnit. Uživateli je poskytována pomoc a podpora při výběru řešení situací a je aktivizován a motivován k plánování kroků, vedoucích k vyřešení situace. Je kladen důraz na srozumitelnost informací, jejich přesnost a úplnost.
Sociální pracovník písemně zaznamenává informace o poskytování služby do formuláře Záznamový list klienta, a to vždy, když je to možné, za přítomnosti uživatele. Tyto záznamy jsou uživateli kdykoli přístupné.
Poskytovaná služba respektuje jedinečnost, důstojnost a nezávislost klienta, jeho soukromí a právo volby. Je poskytována s důrazem na zplnomocňování klienta a s ohledem na zajištění kontinuity pomoci. Sociální pracovník se snaží klienta v nejvyšší možné míře zplnomocňovat k realizaci jednotlivých dohodnutých kroků.
ZPŮSOB VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTI UŽIVATELŮ
O možnostech podávání stížností informuje uživatele služby pracovník, který s ním vede první osobní konzultaci. Informace o způsobech a formách podávání stížností jsou uživatelům k dispozici v Pravidlech pro podávání a vyřizování stížností (dále „Pravidla“), která jsou vyvěšena na nástěnce u vstupu do poradny. Uživateli jsou Pravidla zároveň nabídnuta v písemné podobě.
PRAVIDLA PRO PODÁVÁNÍ STÍŽNOSTÍ
Kdo si může stěžovat: uživatel, rodinný příslušník, zákonný zástupce, případně jiná fyzická či právnická osoba zastupující zájem uživatele.
Na co je možné podat stížnost: na porušování práv uživatele, na kvalitu nebo způsob poskytování služby.
Způsoby podání stížnosti:
- Ústně: osobně jakémukoli pracovníkovi nebo vedoucí služby,
- Telefonicky: vedoucí služby na tel. 774 607 840,
- Písemně:
- dopisem na adresu: LUMA MB, z. s., Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav,
- e-mailem na adresu: luma@luma-mb.cz,
- vhozením do poštovní schránky označené nápisem „STÍŽNOSTI“, umístěné u vnitřních vstupních dveří do poradny.
Stížnost je možné podat i anonymně, a to telefonicky i písemně.
Kdo může stížnost převzít: Stížnost je povinen převzít každý pracovník poskytovatele, přičemž následně ji předá k vyřízení ředitelce.
Hierarchie řešení stížnosti:
Je-li podána stížnost na pracovníka služby, je předána k řešení ředitelce LUMA MB, z. s.
Je-li podána stížnost na ředitelku, je předána k řešení členské schůzi LUMA MB, z. s.
Všechny ostatní druhy stížností řeší ředitelka, která může prošetřením stížnosti pověřit kteréhokoli pracovníka služby.
Závěr šetření stížnosti je:
- uveden ve formuláři Stížnost v Knize stížností spolu s přijatými opatřeními,
- zaslán písemně stěžovateli do 30-ti dnů ode dne podání stížnosti v případě, že jde o písemnou stížnost s uvedenou adresou stěžovatele,
- stěžovateli sdělen jinak (např. ústně) v případě, že dojde mezi ním a pracovníkem přijímajícím stížnost k takové dohodě,
- vyvěšen na nástěnce umístěné v čekárně poradny, pokud jde o anonymní stížnost.
V případě, že je uživatel se šetřením stížnosti a přijatými závěry ze strany ředitelky nebo členské schůze LUMA MB, z. s. nespokojen, příp. hodlá podat stížnost výhradně vyššímu orgánu, může se obrátit na následující instituce:
- Středočeský kraj, Krajský úřad, Zborovská 11, 150 21 Praha 5, tel.: +420 257 280 111
- Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2, tel.: +420 221 921 111
- Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno, tel.: +420 542 542 111
UKONČENÍ POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
ZE STRANY UŽIVATELE:
- Uživatel již nepovažuje další spolupráci na řešení problému za svou prioritu (klient může ukončit svoji spolupráci kdykoliv a bez udání důvodu).
DOHODOU MEZI UŽIVATELEM A POSKYTOVATELEM:
- Spolupráce je ukončena dohodou mezi poskytovatelem a klientem při vyřešení zakázky klienta.
ZE STRANY POSKYTOVATELE:
- Klientův případ se vyvinul do podoby, kdy poskytovatel již nemůže nabídnout žádné řešení. V tomto případě toto poskytovatel klientovi vysvětlí, a pokud je to možné, doporučí, případně zprostředkuje, další služby.
- Klient opakovaně závažně porušuje pravidla služby, zejména se bez důležitého důvodu a bez omluvy opakovaně nedostavuje na konzultace, v době domluvené návštěvy v domácnosti není doma, ohrožuje bezpečnost pracovníků služby apod.
MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ REALIZACE SOCIÁLNÍ SLUŽBY:
Služba sídlí na adrese: Nerudova 691/19, 293 01 Mladá Boleslav. Jedná se o prostor se dvěma samostatnými konzultačními místnostmi, vybavený nábytkem a technikou, s dětským koutkem, sociálním zařízením a zázemím pro pracovníky.
Služba sídlí v suterénu, přístup není bezbariérový, je nutné překonat práh u vchodu do budovy a poté sedmistupňové schodiště. S dětským kočárkem není problém se do provozovny dostat, za pomoci sociálního pracovníka. Se zájemcem o službu na invalidním vozíku bude předem domluveno, zda se schůzka uskuteční zde či na náhradním místě.
K poskytování služby v terénní formě je využíván služební osobní automobil.
FAKULTATIVNÍ ČINNOSTI SLUŽBY
MATERIÁLNÍ POMOC: trvanlivé potraviny, hygienické a úklidové prostředky. Uživatelům sociální služby ve finanční tísni je poskytována bezplatně na nezbytnou dobu.